Информация за кандидатстудентска кампания 2014 ще бъде обновена,веднага след като актуалната информация бъде уточнена от университета!Получете известие,активирайки опцията от меню Кандидатствай за даден университет и специалност!
Обучението по специалност „Икономика на туризма” се извършва в съответствие с изискванията на Закона за висшето образование, Наредбата за държавните изисквания за придобиване на висше образование и Правилниците за организация на учебния процес на СА „Димитър А. Ценов” за придобиване на образователно-квалификационна степен „Бакалавър” в професионално направление „Икономика”.
Квалификационната характеристика на специалността определя целите на подготовката, методите и средствата за тяхното реализиране. Тя отразява обхвата и равнището на теоретичните, практическите и допълнителните професионални знания и умения, които трябва да се придобият, а също и перспективите за професионална реализация на завършилите специалността.
Целта на обучението в специалност “Икономика на туризма” е:
подготовка на широкопрофилни специалисти по икономика, организация и управление на туризма, притежаващи способности и умения за работа в динамично променяща се бизнес среда;
осигуряване на интердисциплинарен характер на обучението, отговарящ на същността и спецификата на туризма като стопанска и социална дейност и обект на управление при запазване на индивидуалния профил на специалността;
приложно ориентиране на обучението и съобразяването му с възможностите и изискванията на туристическия отрасъл при отразяване на съвременните тенденции на развитие на туризма и на науките, които го изучават;
отразяване на международния опит и практика в развитието на обучението на специалисти в областта на туризма;
осигуряване на свобода на изборност на учебните дисциплини от страна на студентите;
прилагане на кредитната система (в съответствие с изискванията на Наредба № 21 за прилагане на система за натрупване и трансфер на кредити във висшите училища) и осигуряване на възможности за обучение в по-горна образователно-квалификационна степен и за обучение през целия живот.
Обучаваните в специалност „Икономика на туризма” формират професионалния си профил от знания и умения за самостоятелно или в екип изпълнение на технологични, управленски, селективни, аналитични, оценъчни, експертизни, прогностични и проектантски дейности, базирани на разнопосочността и широкопрофилността на учебната теоретична подготовка и учебните практики и стажове.
Обучението в специалност “Икономика на туризма” се осъществява по учебен план, който включва задължителни, избираеми и факултативни дисциплини, осигуряващи придобиване от студентите на:
фундаментална подготовка, насочена към усвояване на базови знания чрез дисциплините: „Въведение в туризма”, „Туристически ресурси”, „Управление на човешките ресурси”, „Икономика на туризма” и др.;
специализираща подготовка, обхващаща учебни дисциплини, като: „Туроператорска, агентска и транспортна дейност в туризма”, „Хотелиерство и ресторантьорство”, „Туристически пазари”, „Технология и организация на туристическото обслужване”, „Управление на собствеността в туризма”, “Франчайзинг в туризма”, „Информационни системи в туризма”, „Чужд език” и др.;
практическа подготовка, в която се провеждат практикуми по екскурзоводство, туристическа анимация, практикуване на съответния чужд език и др.
Обхватът на професионалните компетенции на обучаваните включва теоретични знания за:
основните направления в икономиката, организацията и управлението на туризма, като специфичен отрасъл на обслужващата сфера на икономиката;
състоянието и изменението на правото и нормативното регламентиране на туризма;
същността и спецификата на ресурсния потенциал на туризма, класификацията, оценката и териториалното разположение на туристическите ресурси в световен, регионален и локален аспект;
технологичните дейности в туризма с практико-приложен характер, каквито са: хотелиерство и ресторантьорство, туроператорска, агентска и транспортна дейност, туристическа анимация и др.;
маркетинга и маркетинговите стратегии, рекламната политика и подходите за тяхното успешно прилагане в туризма;
туристическите потоци и картографирането на туристическите обекти и явления;
териториалното разпространение на видовете туризъм, посоката на разпространение на туристическите потоци;
използването, усъвършенстването и адаптирането към съответните дейности в туризма на компютърните информационни системи;
придобиването на чуждоезикови познания по два основни езика с цел активна професионална реализация в областта на националния и международния туризъм, възможностите за комуникация и мобилност на професионална реализация.
Обучаваните в специалност „Икономика на туризма” формират практико-приложни умения в областта на:
организацията и управлението на туризма на различни пространствени и фирмени равнища;
технологичната организация в основните производствени и посреднически сектори на туристическата индустрия: хотелиерство и ресторантьорство, туроператорска, транспортна и агентска дейност, туристически атракции, анимация и др.;
спецификата на дейностите, свързани с производството и предлагането на туристически услуги, като: екскурзоводство, туристическа интерпретация, работа в туристически информационен център и др.;
осъществяването на експертна и консултантска дейност към различни структури на държавната администрация, частния бизнес и неправителствени организации;
работата в екип в местна и интернационална бизнес среда, както и изготвянето и реализацията на проекти с национален и международен характер;
организацията на туристически борси и изложения;
усвояването и използването на два чужди езика на ниво, позволяващо преодоляване на лингвистичните и културни бариери и върху тази база успешно развитие на лична професионална кариера;
работата с информационни и резервационни системи в туризма, необходими за съвременното информационно обезпечаване на бизнеса, за регулиране и проследяване информацията за продажбите и пазарите, набавяне информация за динамиката на околната среда, проследяване на поведението на потребителите и конкурентите.
Съобразно професионалната квалификация, успешно завършилите специалност „Икономика на туризма” ще могат:
да прилагат интегративно получените общотеоретични, специализирани и практически знания и умения при проектирането, осъществяването и управлението на туристически дейности;
да оценяват и измерват прецизно въздействието на макро- и микросредата с цел професионално организиране и управление на конкретна туристическа дейност;
да боравят свободно и да използват в професионалната си дейност съвременни офис-мениджмънт информационни и комуникационни технологии за изучаване състоянието и развитието на туристическите ресурси, спецификата на туристическото търсене, предлагане и обслужване;
да формират организационно поведение и висока фирмена култура в професионалните си отношения със своите бизнес партньори.
Придобилите образователно-квалификационна степен „Бакалавър” по специалността „Икономика на туризма” получават възможности за професионална реализация, като:
мениджърски кадри, функционални специалисти, аналитици и експерти в предприятията от туристическата индустрия (хотели и хотелски комплекси, курортни учреждения, увеселителни комплекси, ресторанти и др.);
специалисти и сътрудници в туроператорски фирми, туристически агенции и информационни центрове;
собственици на предприятия от туристическия бизнес: семейни хотели и ресторанти, вили, къщи за гости и др.;
екскурзоводи-интерпретатори и туристически аниматори;
мениджърски кадри в държавната, областната и общинската администрация и в национални, регионални и локални туристически организации и сдружения – съвети, съюзи, асоциации, камари, неправителствени организации, туристически борси и др.;
секретар-референти;
консултанти по разработване и реализация на международни и национални проекти и програми в туризма;
ръководители на туристически групи;
мениджъри, организатори и консултанти в пътнически и рекламни агенции и др.
Обучението на студентите от специалността се осъществява от квалифициран, амбициозен и ерудиран академичен състав, стремящ се да поддържа високотеоретично и практическо равнище на професионална подготовка и компетентност при съблюдаване изискванията на Европейските образователни стандарти.
Продължителността на обучение в специалност „Икономика на туризма” е осем семестъра. Завършилите придобиват образователно-квалификационна степен „Бакалавър” и получават професионална квалификация „Икономист”.